Interní audity zaměřené pouze na lidské zdroje jsou minulostí. Proces řízení lidských zdrojů vyžadoval kompetentní pracovníky s patřičnými dovednostmi a zkušenostmi.Auditoři se zaměřovali na záznamy o vzdělání a výcviku, neproblémovější oblastí auditu bylo prokazování hodnocení efektivnosti výcviku.
Stále platí, že organizace musí mít k dispozici lidi (7.1.2), kterými zabezpečí efektivní fungování systému a jeho procesů. Auditory bude posuzováno, zda organizace dokáže trvale plnit aplikovatelné požadavky zákazníka, zákonů a předpisů. To představuje
- Znalosti organizace (7.1.6), potřebné pro fungování procesů.
- Kompetence (7.2), jejich určení a splnění na základě vhodného vzdělání, výcviku a zkušeností.
- Povědomí (7.3) v oblasti kvality a především dopad nesplnění požadavků systému managementu kvality.
- Komunikaci osob (7.4) v systému.
Interním auditorům nabízím návod, jak nové či rozšířené požadavky prověřovat:
ISO 9001:2015 | Popis požadavku | Otázky |
7.1.6 | Znalosti organizace | Jakým způsobem můžeme doložit, že jsme se zabývali rozsahem znalostí potřebných pro řízení výrobních procesů? |
Jak řešíme potřebu nových znalostí pro efektivnější poskytování služeb? | ||
Jaké máme důkazy, že jsme se poučili z předchozích úspěšných projektů? | ||
Kdy využíváme zjištění z nedokumentovaných znalostí a zkušeností odborníků v rámci organizace? | ||
Jak aktualizujeme externí technické předpisy, normy nebo další znalosti sdílené se zákazníky? | ||
7.2 | Kompetence | Jak jsou vymezeny kompetence osob provádějící práce pod dohledem organizace? |
Jak se postupuje v případě přeřazení osoby na jiné pracoviště? | ||
Jakým způsobem nabývají osoby potřebných kompetencí? | ||
7.3 | Podvědomí | Koho organizace zahrnuje do osob provádějící práce pod jejím dohledem? |
Co může operátor na pracovišti dělat nesprávně, jaké budou dopady při nesplnění požadavků? | ||
Jaký má operátor dosáhnout výkon, jaký je přínos pro zlepšování výkonnosti? | ||
7.4 | Komunikace | Jaká pravidla platí pro zajištění externí komunikace? |
Které zaintersované strany jsou zahrnuty do externí komunikace? |
Autor: Milan Trčka
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.
Literatura
[1] ISO Part 1, Annex SL, Příloha 2 Závazná struktura, identický základní text, obecné termíny a základní definice