Norma IATF 16949:2016 vyžaduje, aby organizace zdokumentovala a používala proces „Neustálého zlepšování“, který má obsahovat použité metodiky, cíle a ukazatele efektivnosti. Proces zlepšování je využíván pro identifikaci, analýzy a zlepšování stávajících podnikových procesů tak, aby plnily nové cíle organizace. Umožňuje rozvoj organizace. Na výstupu tohoto procesu jsou očekávána opatření k vyšší stabilitě procesů, či plány omezování plýtvání.

Za základ zlepšování stále platí cyklus P-D-C-A, který bývá aplikován v každém přístupu pro řešení problémů. Jak ukazuje obr. 1, nejvýznamnější částí cyklu je plánování nového řešení – rozvíjí se v několika krocích.

 Metodiky_zlepsovani

Obr. 1 Přístupy ke zlepšování

Neustálé zlepšování představuje postupné každodenní zlepšování systémů, procesů a produktů. Na základu porozumění kořenovým příčinám problémů vytváříme dočasná nebo trvalá opatření k jejich řešení. Inovace nabízí rozdílný přístup, kdy jsou zásadním způsobem překonány a nahrazeny stávající technologie. Proces inovace klade důraz na efektivnost řešení problémů, kdy nejefektivnější řešení radikálně změní stávající proces.

Vedle procesních a produktových inovací jsou pro proces zlepšování důležité organizační inovace. Představují zavádění nové organizační metody do podnikových postupů, pracovních míst, organizačních a vnějších vztahů. Organizační inovace jsou zaměřeny na zvýšení výkonnosti podniku snížením administrativních nákladů, zlepšení pracovního prostředí (vedoucí ke zvýšení produktivity), získání přístupu k nehmotným aktivům (tj. nekodifikované, tacitní znalosti) nebo snížením cen dodávek.

 

Obr. 2 Želví diagram procesu zlepšování

Kromě zaužívaného procesu „Správa QMS“ nabízím nové řešení procesu „Zlepšování“, které může v procesní mapě podobně „bydlet“ blízko procesu „Management“. Zlepšování propojuje řadu žádoucích činností: procesní a produktové inovace, monitorování a vyhodnocování spokojenosti zákazníka, řešení problémů, řízení interních neshodných výstupů procesů či řízení neshod externích poskytovatelů. Proces zlepšování nabízí mnohem více, než používání tradičního přístupu k řešení problému v cyklu P-D-C-A. Má svá pravidla, a pokud pro něj stanovíme vhodné cíle a ukazatele, nabízí jiný pohled na podnikové procesy, systematické odhalování a využívání příležitostí.

Autor: Milan Trčka

Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte komerčně 3.0 Česká republika License.